fredag, oktober 21, 2005

Hei og velkommen til Jiwsbloggen.
Jeg heter Annar Pinås og bor i Re i Vestfold.Mange kjenner meg sikkert fra dansbandet Jiws.
Her på bloggen har jeg lyst til å ta opp forskjellige saker som vi dansbandmusikere er opptatt av.
Særlig dette med lyd er en sak som ligger mitt hjerte nær.Hørte nylig fra en bekjent som hadde
vært på konsert på Rockefeller, og han fortalte de hadde målt til 127 db på mobilen.Vokalen ble
helt borte i skingrete gitarer og altfor høye tommer og bass.Dette er jo også ett kjent fenomen blandt noen dansband.Vi leser stadig resensjoner fra forskjellige arrangemang og det som går
igjen er "hvorfor må de spille så høyt" eller "bassen og basstromma var så høye at jeg fikk vondt i brystet. Han fra Rockefellerkonserten ble fortalt at han skulle bruke ørepropper så ville han
høre vokalen bedre.Hvor idiotisk kan det bli!Husker selv en gang jeg var i Malung,og Jannez
spilte i en av hallene der.Og jeg opplevde da trykket fra bs.tr. og bassen så voldsomt at jeg ble
uvel og måtte forlate lokalet.Vet at mange har følt det samme, men de tør ikke si ifra til rette
vedkommende,da de er redde for å dumme seg ut.Jeg tror det har skjedd en utvikling mot alt
for overdimensjonerte anlegg og dette med at det skal være "trøkk i bånn". Mange av dere
undres sikkert hvorfor jeg som er musiker selv tar opp dette.Jo det er fordi "bra lyd" har vært
min hobby i 30 år. Vi skal komme tilbake til artikler som skal ta for seg alt fra et enkelt
PA oppsett til linearray eller aux feed subs,veldig populært for å klare opp lydbildet.Dere må
gjerne komme med innspill og komentarer,så kan vi sammen lage et forum for ting som
opptar oss lydintresserte.

Ingen kommentarer: