onsdag, oktober 26, 2005

Small PA - Big Sound
Det har i de senere år tendert til at vi danseband skal ha store PA - anlegg med 2x18" i suben og
2x15 +2" horn i high/mid kabinettene.Dette låter ikke bra til danseband!! Det blir altfor mye lowend
med så mange store elementer,særlig når man skal spille i små og mellomstore lokaler.
For et danseband eller popband, er det vokalen som er det viktige.Hvis den er ullen og utydelig
er det jo inget poeng å ha den der. Elementer 10" eller 12" i mellomtonen er det som skal til. Personlig har jeg en PA med 2x10" B&C element sidestilt,med litt spesiell deling.
Den ene går som bassmid, og den andre er delt ca, 100hz passivt. I tillegg har jeg et JBL horn
2345 med en 1" driver (produseres ikke lenger). Som topp over 6000hz har jeg en Beyma spaltetweeter. Jeg har fått spesialprodusert passive delefilter hos Bjørn Tønnesen i Porsgrunn
til disse kabinettene.Bjørn er en av verdens beste på delefilter(lager prototyper til mange store
utenlandske produsenter).Dette kabinettet blir drevet med en Crestamp som gir 1100w i 4 omh.
Som sub har jeg 2 stk. custombygget kabinett, bestykket med 1x 18" EV pro. Disse blir summert i mono og drevet av en Crestamp som gir 1600w brokoblet i 4 omh. Dette ble mye teknisk, men dere som har holdt på en stund vet hva det går ut på. I tillegg har jeg Behringer loudspeaker-
management processor DCX2496. Dette er en PA med en fenomenal vokallyd og klarhet i
mellomtone og topp. Og så liner "vi aux fed subs" som jeg har beskrevet tidligere,dette igjen
gjør at vi slipper uønsket vokal,reverb,hhat,cymbals e.t.c i suben. Har dere noen spørsmål rundt dette,er dere velkommen til å kontakte meg.
Annar Pinås

Ingen kommentarer: